SILA TINGGAL KAN LINK BLOG ANDA DI ATAS..AGAK SENANG UNTUK DICARI..TERIMA KASIH :)

AL-FATIHAH UNTUK ARWAH HAJI ABDUL AZIZ (ATUK TERCINTA)

pada 13/02/2013 HAJI ABDUL AZIZ (tok ki tercinta) telah kembali ke rahmatullah...beliau seorang yang baik hati,sayang kan semua cucu-cucunya sama rata..beliau juga tidak memilih kasih..arwah seorang yang kuat semangat.arwah juga seorang yang rajin menulis dan rajin memberi nasihat untuk anak-anak cucunya..arwah jugak bukan seorang yang kedekut...rindu tok ki..

tok ki memang banyak penyakit..tok ki ada sakit darah tinggi.mata tok ki pun dop berapa nampak dah walaupun tok ki pakai cermin mata tebal..biasa lah orang yang berusia mesti banyak penyakit...tapi tok ki seorang yang rajin makan ubat..kalau dia dop ingat pun..mesti ada seseorang yang akan tolong ingat kan dia...

mata tok ki dop berapa nampak..doktor kabo mata tok ki rosak dah...selapuk putih pernah kat mata tok ki..cian tok ki dop leh tengok dengan jelas sebab selapuk tu lindung...saya dan sepupu berpakat nak bagi mata kami sorang satu ke tok ki...tapi niat kami tidak kesampaian...doktor bagi tahu kalau operate mata tok ki kemungkinan tok ki tidak akan selamat..

saya dan sepupu batalkan niat untuk bagi mata kami..sebab kami tak nak kehilangan tok ki.kami semua sayang tok ki..tok ki lah satu-satu nya tok ki kami yang masih ada...walaupun macam mana pun..kami satu keluarga tetap cari ubat mata yang terbaik untuk tok ki..sebab kami semua nak tok ki boleh lihat seperti dulu..kami semua sayang tok ki sangat-sangat

kalau rambut tok ki panjang tok ki mesti mari rumah saya..sebab dia nak suruh saya yang mesin rambut dia...dia dop pernah g kedai guting..sebab dia kabo 'PADA AKU UPAH ORANG LAIN GUTING RAMBUT AKU BAIK AKU SURUH CUCU AKU'..dulu saya takut nak mesin rambut tok ki...takut tok ki sakit...tapi bila dah selalu tok ki suruh mesin rambut dia saya jadi berani...kalau sudah je mesin mesti tok ki bagi upah..kalau dop ambil mesti dia marah....rindu tok ki

time tok ki ada dulu kalau saya nak pergi jalan mana-mana mesti tok ki bagi duit..kadang tu angah dop mintak pun tok ki bagi jugak...angah sedih sebab dop balas semua lagi jasa tok ki kat angah...haritu time mama dan aboh g luar negara tok ki jaga angah dengan adik-adik angah..tok ki yang masak...tok ki...terima kasih sebab jaga angah masa tu...angah sayang tok ki...

kalau tok ki mari rumah angah mesti tok ki suruh angah wat air nescafe ke tok ki..kalau angah pergi rumah tok ki..tok ki mesti kuar pergi kedai sebab nak beli air batu dengan air gas..sebab tok ki tahu angah suka minum air manis..masa mata tok ki dop nampak mana dah pun tok ki pergi jugak kedai sebab nak beli air batu dengan air manis tu ke angah..terima kasih tok ki sebab masa tu tok ki sanggup beli lagi untuk angah walaupun mata tok ki dah tak berapa nak nampak..

kalau kita keluar pergi jalan mesti banyak teka-teki yang tok ki soal angah dengan adik-adik...angah rindu teka-teki tok ki..pasni sape nak main teka-teki tu ngan angah dan adik-adik...tok ki sokmo buat lawak...mesti angah rindu lawak tok ki....kalau tok ki ada mesti angah akan selalu tersenyum..dulu kalau angah ada masalah mesti angah cite kat tok ki...lepas ni sape nak dengan masalah angah ni....angah sedih...

tok ki pernah kabo kalau dia mati tanam dia tepi mok(isteri tok ki)..tok ki sokmo kabo gitu....hajat terakhir tok ki tercapai...tok ki memang ditanam ditepi mok(isteri tok ki)..sebelum tok ki mati..tok ki ada kabo yang tok ki nak pergi hospital esok tapi tok ki dop balik rumah dah..menda yang tok ki kabo jadi kenyataan..

tok ki tahu or..masa subuh mama gerak angah kabo tok ki sakit  angah sedih dah masa tu...sebab angah tak boh jadi menda-menda kat tok ki...lepas mama kuar bilik angah..mama pun masuk mula kabo 'angah tok ki tak dop dah'...ya allah masa tu tuhan je tahu betapa sedih nya angah...angah rasa seolah-olah dunia ni gelap tiba-tiba..

masa angah sampai kat hospital angah nampak mok atie(adik mama) ada kat luar tengah nangis..angah pergi kat mok atie(adik mama) pastu mok atie(adik mama) kabo pergi lah masuk dalam tengak tok ki...angah masuk dengan along...mula-mula angah dop nampak lagi tok ki sebab lindung dilangsir..pastu bila angah sampai kat katil tok ki tubuh tok ki terlah ditutup dengan kain putih.

masa angah nampak tubuh tok ki ditutup dengan kain putih air mata angah terus jatuh...along pun buka kain...nampak muka tok ki...muka tok ki pucat...pastu ada buih kat mulut tok ki...masa tu angah dop leh nak tahandah..angah nangis sekuat hati angah..angah macam dop percaya yang angah tengak tu tok ki..

bila mayat tok ki sudah siap mandi dan dikapangkan..semua anak-anak dan cucu-cucu tok ki cium tok ki...masa angah cium tok ki sejuk je badan tok ki...angah cium dahi tok ki,pipi tok ki,hidung tok ki dan dagu tok ki..angah nak cium tok ki lama lagi tapi angah dop leh..tiba-tiba angah rasa sebak...angah terus lari masuk bilik....tapi bila orang dah nak tutp muka tok ki angah kuar tengak muka tok ki...angah nampak tok ki macam senyum je...angah sayang tok ki....

angah macam dop percaya yang tok ki telah kembali kerahmatullah...mungkin tuhan lagi sayang kan tok ki..angah redha..tok ki pun mesti dan tenang kat alam sana...sebab dapat jumpa isteri tercinta dia...dah hajat terakhir tok ki pun dah termakbul nak duduk sebelah mok(isteri tok ki)...

kadapa kawan-kawan hargai lah insan yang tersayang sementara dia masih ada..jalan menyesal dikemudiaan hari...sedekahkan AL-FATIHAH untuk tok ki saya ye....terima kasih...

❤ terima kasih kerana sudi bace :) ❤

3 comments:

MarnieyZ said...

al-fatihah

Batu Adventure said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

Zieyzie Ilisha said...

sedihnya cerita ni...ucapan takziah dr saya...

BLOG INI 100% MILIK NURUL FARHANA AFANDI :)