SILA TINGGAL KAN LINK BLOG ANDA DI ATAS..AGAK SENANG UNTUK DICARI..TERIMA KASIH :)

❤RoKoK❤

Awas Bahaya Rokok, 4.000 Bahan Kimia Terkandung Didalamnya


Siapa yang tidak kenal rokok? Rokok adalah candu. Efeknya boleh membuat orang menjadi ketagih merokok.Salah satu kunci utama untuk mengurangi merokok bagi perokok adalah memutus rantai nikotin. Dari 4.000 bahan kimia yang terkandung dalam asap tembakau, nikotinlah yang boleh menimbulkan ketagihan.

Sifat adiksi nikotin ini boleh mendorong kebiasaan merokok yang berlebihan. Contohnya, setiap kali bangun tidur, perokok kurang senang tanpa menyalakan sebatang rokok selepasmenikmati secawan kopi. Bahkan, bagi yang sudah sangat tegar merokok ,rokok diaggap lebih penting dari sarapan pagi.

Padahal, semakin banyak nikotin terserap dalam tubuh, semakin besar risiko masalah kesihatan yang bakal timbul. Rokok rendah tar dan nikotin sekalipun tidak memberi manfaat apapun bagi kesihatan.

Selain nikotin, beberapa zat kimia lain yang terkandung dalam asap rokok di antaranya aseton (semacam cat), ammonia (seperti yang terdapat pada pembersih lantai), arsen, butane, kadmium, karbonmonoksida (seperti pada asap knalpot), DDT (untuk insektisida), naftalen (zat yang terkandung pada kapur barus/ kamper), me*tanol (pada bensin roket), toluen (pelarut industri), dan vinil klorida (plastik).


Pengetahuan terhadap kandungan zat-zat kimia tersebut penting agar perokok menyedari betapa berbahayanya impak yang ditimbulkan rokok terhadap kesihatan.

copy kat blog ::faiz



❤ terima kasih kerana sudi bace :) ❤

No comments:

BLOG INI 100% MILIK NURUL FARHANA AFANDI :)